Népszerű promóciós eszköz a gépjármű dekoráció, amely hatékony megoldása lehet a márkánk erősítésének. A tervezésnek viszont a grafikusok általában kellő adag türelemmel tudnak csak nekiállni, mert számtalan technikai követelménynek kell megfelelni az ügyfelek igényein túl. Az alábbi bejegyzéssel az ő és a klienseik közös munkáját kívánom megkönnyíteni. :)
Ha az ügyfél még nem döntött, potenciális érvek az általános promóciós értéken túl, miért érdemes gépjármű dekorációt választani:
- Egyedivé teheti a gépjárművét az új „öltözékkel”.
- Eltávolítható, módosítható.
- Mozog és reklámoz. :)
- Érdemes elosztanunk a költséget arra az intervallumra, amelyre a garancia szól és havi bontásban kiszámolnunk, mennyibe fog kerülni a havi gépjármű marketing.
- Leírható költség.
Mire ügyeljünk a designnál?
- Mi a cél? Mi az ügyfél elvárása? Ténylegesen támogatja az ügyfelet az, amit kér?
- A gépjármű mindkét oldalára ugyanazt a designt szánjuk? (Nem célszerű, nem kifizetődő.)
- Hol van illesztés? Például oda nem javasolt kiemelt design elemet tennünk, pl. logót.
- Hol van mélyedés? Van a mélyedésnek íve? Fontos, hogy ha íve van, szánunk oda valami lényegeset? Miért pont oda? Mi a sugara az ívnek?
- Messziről és közelről mit „kéne” látnunk? Követési távolságból mi olvasható és mi nem?
- A gépjárműnek sebessége van, ezért a design súlya jellemzően a gépjármű hátsó harmadában összpontosul. A sebesség miatt használunk dinamikus íveket is, amelyek ezt az érzetet fokozzák a külső szemlélő számára.
Hol vannak a „banánhéjak” a grafikus és az ügyfél számára?
- Az ambícióban. :) Rengeteg apró elem nem fog érvényesülni, kivéve, ha az elemek emberi szemmel 1-2 másodperc alatt kivehető és értelmezhető összefüggő formává rendeződnek.
- Az ideális design vektoros (ai, eps, PDF). Amennyiben Photoshoppos megoldásra kényszerülünk, (mert az ügyfél ragaszkodik hozzá), úgy számolnunk kell 1-2 gigányi file-okkal, amelyekre egy nyomda és kivitelező sem fog őszinte mosollyal reagálni.
- Az életünket jelentősen megkönnyíthetjük, hogy megvásároljuk az adott gépjármű típusának megfelelő vektorgrafikus file-t, így kiküszöbölhetjük a manuális mérés (emberi) hibáinak előfordulását. Könnyebben tudjuk prezentálni is a látványtervet.
- A mérés felelőssége pénzben mérhető az ügyfél számára.
- Ügyfélként olyan konstrukciót ne fogadjunk el, amely nem tartalmaz részletes garanciát.
- Ha összekeverjük a gépjármű fóliázást a gépjármű dekorral. Az előbbi inkább nyújt védelmet a karosszéria kapcsán a kellemetlen vagy olykor durva sérülésektől (pl. macska-tappancs, levelek elszíneződése, sár, kavics, gallyak, jégeső). Ebben az esetben nem csak dekorációs célról van szó, a feladat releváns fóliát kíván meg.
Hogyan állunk neki a tervezésnek, majd kivitelezésnek? Röviden, az ügyféllel egyetértésben:
- Személyesen (!) tekintjük meg a gépjárművet. :) Kiderül a márka, típus, méret, szín, tulajdonságok, esetleges hibák.
- Lemérjük, és több szögből lefotózzuk.
- Elkészítjük a designt vektoros formában és azt a gépjármű fotójára helyezve, majd 3D látványtervként is prezentáljuk, a véglegesnek tekintett designt az ügyfél írásban jóváhagyja. Véglegesítjük a nyomdakész file-okat. A kivitelezőnek úgy adjuk át az anyagot, mintha a saját autónkról lenne szó.
- Kiválasztjuk a célnak megfelelő fóliát. (Többféle van.) A tervek nyomtatásra kerülnek.
- Apróbb, kiálló részeket átmenetileg eltávolítjuk, ha van lehetőség rá. (Nem minden kivitelező szokta.)
- Megtisztítjuk és zsírtalanítjuk a gépjárművet, mert homogén felületre van szükség. A homogenitás fontosságát nem lehet eléggé kiemelni, szignifikánsan befolyásolja a garanciában foglaltakat.
- Fóliázás: illesztéseknél is precízen eldolgozzuk (ez idő).
- Ellenőrizzük.
- Ügyfél mosolyának begyűjtése.
- 1-2 hét múlva ismét ellenőrzés, miután a gépjármű forgalomban is haladt, és míg kellően ráfeszül a karosszériára (addig tulajdonképpen likvidnek tekinthető).
- 4 hét alatt ki fog derülni az összes látens hiba. A korrekt, ügyfél felé történő kommunikáció arra is kiterjed, hogy a megrendelést megelőzően tájékoztatjuk őt arról, mire és mire nem terjed ki a garancia. Hozott anyagra dolgozunk és nem mindegy, milyenre.
Milyen gépjárműre NEM célszerű fóliát illeszteni?
- Korrodáltra.
- Sérültre.
- Amelyen már eleve fólia van.
- (Műanyag elemekre.)
Mennyibe kerül?
- Attól függ, hogy a fólia az autó mekkora felületére kerül (felirat, logó, netán full 3D?),
- és milyen fóliát választunk hozzá. (A fólia jár egy bizonyos „élettartammal” és a későbbi tisztítást is befolyásolja, amelyet megfelelő távolságból ejtünk meg.)
- Ha az ügyfél azt szeretné, hogy 4-5 évig tartós legyen a fólia, a minőségnek ára lesz. Rendszeresek azok az igények is, amikor nem ilyen intervallumra van szükség a gépjármű dekor kapcsán.
:)