VNDesign

VNDesign

A vásárlót a kulisszatitok érdekli

2016. április 10. - Papirrozmar

„A macska a lábtörlőn ült, nem egy jó történet. Ám a macska a kutya által használt lábtörlőn ült már az.”
John le Carré

A legtöbb 16. századi, igen tehetős európai kereskedőnek volt Wunderkammernje, azaz egy csodák kamrája, tele mindenféle szárított növénnyel, kitömött állattal, jobb napokat látott csontvázzal, kagylókkal, azaz minden olyan tárggyal, ami elvezethet az élet esszenciájának megértéséhez. Ezek a kamrák érthető módon izgatták az embereket és az említett század irodalmának kb. 30%-a azon alapult, hogy a Wunderkammernek körül milyen szövevényes utakon keresztül vezetett egy hős útja.

Min alapul a csodák kamrájának sikere? A titkon. 
Mit jelent ez üzleti szinten? Azt jelenti, hogy nem termékben, hanem folyamatokban érdemes gondolkodnunk, mert az embereket érdekli, hogyan készül el valami, amiért fizetnek.

„Az emberek valóban tudni akarják, hogyan készül a kolbász.” (Dan Provost)

Ha publikáljuk, megosztjuk a folyamatot egy termék születését illetően, kapcsolatot építünk ki a vásárlóinkkal, ugyanis láttatjuk az embert a termék mögött. Ha az lenne az ellenérv, hogy „üzleti titok”, akkor pont annyit érdemes adni, hogy az üzleti titok után még inkább epekedjenek.

A vásárlóink ugyanis mostanra tartalom kreálókká váltak, részt kívánnak venni a folyamatainkban, különben elveszítjük őket. Ha folyamatosan kapcsolatban vagyunk velük (túl a közösségi médián), akkor kelendőbbé válhat a portékánk, mert „mi még azt is megtehetjük, hogy publikáljuk a titkainkat”, amelyek persze alaposan átgondolt, tudatos folyamat eredményei.

A magam részéről üdvözlöm, amikor egy termékbemutató brosúrában nem azt olvasom, hogy egy CEO miként köszönti az ügyfelet (bár az is előzékeny), hanem annak, hogy egy CEO képes az arra fogékony embereit előtérbe tolni és megmutatni büszkén, kikkel dolgozik, azaz miattuk tartja a kedves olvasó a kezében a kiváló sajtot, kolbászt vagy csavart.

kep.png

Amikor dokumentálunk, és hírt adunk a tevékenységünk egyik szegletéből, bepillantást engedünk a munkánk Wunderkammernjébe. Ha az kérdés, hogy ezt a szabályozott, „komoly” ágazatokban miképpen lehet megvalósítani: kristálytiszta kommunikációval. Ha a brand fő profiljába nem fér bele egy channel arról, hogy az irodában új termék kialakítása zajlik adott témában, akkor kaphat egy mini üzletágat Lab néven. Pl. Márkanév Lab(oratory).

Hogyan lehet titkot elmesélni úgy, hogy pénzt hozzon? Úgy, hogy hajlandóak vagyunk sebezhetőnek mutatkozni olykor. Olyan kontextust kell teremteni, mintha valamit dokumentálnánk. Kiváló történet olvashatunk Austin Kleon "Show your work" című könyvében: 2013-ban Chris Hadfield a Nemzetközi Űrállomás parancsnoka volt és kitalálta, hogy ideje emberközelivé tenni azt, amit sok komolyság, komolykodás leng körül.

„Apa azt szerette volna – mesélte, Evan, Hadfield fia -, hogy ha az emberek valamiképpen láthatták volna az űrhajós életének valódi oldalát. Nemcsak a csillogást és a bonyolult tudományt, hanem a mindennapi rutint is.” Hadfield öt hónapon keresztül publikálta mindennapjait, pl. a vízcsőszerelést is és óriási sikere volt. Amennyiben nem vagyunk űrhajósok, úgy a tartalmat elő kell állítani. „Senkit sem érdekel az önéletrajzod. Arra kíváncsiak, mit alkottál saját kezűleg.” (David Carr)

Mi lehet content? Demók, ábrák, jegyzetek, heuréka gondolatok, videók, fényképek, skiccek (! cool, mert kézzel készültek), vázlatok, kutatási eredmények érthetően megfogalmazva pár mondatban, és nem beállított fotók a meglévő közegben.

Meséld el, mi történik a munkád során. Mesélj úgy, mintha egy 3 évesnek mesélnél. 

 

süti beállítások módosítása