Design, ami elad

VNDesign

A vásárlót a kulisszatitok érdekli

2016. április 10.

„A macska a lábtörlőn ült, nem egy jó történet. Ám a macska a kutya által használt lábtörlőn ült már az.”
John le Carré

A legtöbb 16. századi, igen tehetős európai kereskedőnek volt Wunderkammernje, azaz egy csodák kamrája, tele mindenféle szárított növénnyel, kitömött állattal, jobb napokat látott csontvázzal, kagylókkal, azaz minden olyan tárggyal, ami elvezethet az élet esszenciájának megértéséhez. Ezek a kamrák érthető módon izgatták az embereket és az említett század irodalmának kb. 30%-a azon alapult, hogy a Wunderkammernek körül milyen szövevényes utakon keresztül vezetett egy hős útja.

Min alapul a csodák kamrájának sikere? A titkon. 
Mit jelent ez üzleti szinten? Azt jelenti, hogy nem termékben, hanem folyamatokban érdemes gondolkodnunk, mert az embereket érdekli, hogyan készül el valami, amiért fizetnek.

„Az emberek valóban tudni akarják, hogyan készül a kolbász.” (Dan Provost)

Ha publikáljuk, megosztjuk a folyamatot egy termék születését illetően, kapcsolatot építünk ki a vásárlóinkkal, ugyanis láttatjuk az embert a termék mögött. Ha az lenne az ellenérv, hogy „üzleti titok”, akkor pont annyit érdemes adni, hogy az üzleti titok után még inkább epekedjenek.

A vásárlóink ugyanis mostanra tartalom kreálókká váltak, részt kívánnak venni a folyamatainkban, különben elveszítjük őket. Ha folyamatosan kapcsolatban vagyunk velük (túl a közösségi médián), akkor kelendőbbé válhat a portékánk, mert „mi még azt is megtehetjük, hogy publikáljuk a titkainkat”, amelyek persze alaposan átgondolt, tudatos folyamat eredményei.

A magam részéről üdvözlöm, amikor egy termékbemutató brosúrában nem azt olvasom, hogy egy CEO miként köszönti az ügyfelet (bár az is előzékeny), hanem annak, hogy egy CEO képes az arra fogékony embereit előtérbe tolni és megmutatni büszkén, kikkel dolgozik, azaz miattuk tartja a kedves olvasó a kezében a kiváló sajtot, kolbászt vagy csavart.

kep.png

Amikor dokumentálunk, és hírt adunk a tevékenységünk egyik szegletéből, bepillantást engedünk a munkánk Wunderkammernjébe. Ha az kérdés, hogy ezt a szabályozott, „komoly” ágazatokban miképpen lehet megvalósítani: kristálytiszta kommunikációval. Ha a brand fő profiljába nem fér bele egy channel arról, hogy az irodában új termék kialakítása zajlik adott témában, akkor kaphat egy mini üzletágat Lab néven. Pl. Márkanév Lab(oratory).

Hogyan lehet titkot elmesélni úgy, hogy pénzt hozzon? Úgy, hogy hajlandóak vagyunk sebezhetőnek mutatkozni olykor. Olyan kontextust kell teremteni, mintha valamit dokumentálnánk. Kiváló történet olvashatunk Austin Kleon "Show your work" című könyvében: 2013-ban Chris Hadfield a Nemzetközi Űrállomás parancsnoka volt és kitalálta, hogy ideje emberközelivé tenni azt, amit sok komolyság, komolykodás leng körül.

„Apa azt szerette volna – mesélte, Evan, Hadfield fia -, hogy ha az emberek valamiképpen láthatták volna az űrhajós életének valódi oldalát. Nemcsak a csillogást és a bonyolult tudományt, hanem a mindennapi rutint is.” Hadfield öt hónapon keresztül publikálta mindennapjait, pl. a vízcsőszerelést is és óriási sikere volt. Amennyiben nem vagyunk űrhajósok, úgy a tartalmat elő kell állítani. „Senkit sem érdekel az önéletrajzod. Arra kíváncsiak, mit alkottál saját kezűleg.” (David Carr)

Mi lehet content? Demók, ábrák, jegyzetek, heuréka gondolatok, videók, fényképek, skiccek (! cool, mert kézzel készültek), vázlatok, kutatási eredmények érthetően megfogalmazva pár mondatban, és nem beállított fotók a meglévő közegben.

Meséld el, mi történik a munkád során. Mesélj úgy, mintha egy 3 évesnek mesélnél. 

 

Mitől lehet még coolabb egy legénylakás?

2015. augusztus 28.

Köszönjük a sok pozitív visszajelzést az előző, hölgyvonzó legénylakást részletező bejegyzésünk kapcsán. Ezúttal további cool faktorokat veszünk górcső alá: mire jó egy régi motor vagy egy üres Jack Daniel's üveg? És miért fog ez a hölgyeknek tetszeni? 

Quick-win tippek: pár bútordarab, amely garantáltan emlékezetessé teszi az otthonunkat!

No.1. Jármű alkatrészek új funkcióval

A jármű alkatrészek nagy szerencséje, hogy tulajdonképpen bármilyen más egyszínű és masszívabb anyaggal is variáljuk őket, vagy modernnek vagy drágának hatnak (hiszen sok idő, energia, munka van bennük). Jó példák erre a lámpák, amelyeket a lámpabúrával ellentétes színű falra, fal elé helyezhetünk.

47d9dfe079ee4c0cddd7e6a194ed4b42.jpg

e2cedd89e2aa925f8fad5cfed746d033.jpg

No.2. Jármű mint installáció vagy dísztárgy egy kopott fal vagy nonfiguratív nagy méretű festmény előtt. Nem szükséges ehhez vásárolnunk, egy komótos vasárnap délutánon a régi vászon is megteszi. 
54af9f16d514a8e6450d172799a541db.jpg
51b7460c74c5b65554000b74_w_540_s_fit.jpg
Mivel tudunk tévedni? 
Az arányokkal: a kevesebb több. Az installok akkor tudnak érvényesülni, ha a lakásban van tér!

No.3. Hangszertestből óra a falon, fekete vagy metál óralappal. Érdemes szokatlan helyre tenni, tehát nem feltétlenül nappaliba, inkább lakásbeugrókba, közlekedő helyiségekbe.
d99676eb4151f3ddd32e5515bd0e06df.jpg

No.4. Faajtón hajlított villáskulcs ruhaakasztóként. Fekete ajtón is gyönyörűen mutat.
76998491781c96d60c1c2b51b9586379.jpg

No.5. Képkeretben tábla, amelyre felvázolható pl. a nyerő taktika.
edf7d8b36581332f735c4b466333d447.jpg
No.6. A jól sikerült randevú után egy könnyű reggelihez feltálalt, saját kézzel, 10 perc alatt, akrillal átfestett (és egy este alatt megszáradt) fekete csészealj. 
tumblr_ngu4vz4mam1t2mg2ro1_1280.jpg
No.7. Továbbá mire jó egy üres Jack Daniel's üveg?
enhanced-buzz-31909-1363982976-4.jpg
Képek forrása: Pinterest

Mitől lesz cool egy legénylakás?

2015. augusztus 25.

Előző bejegyzésünk kapcsán kérdéseket kaptunk arra vonatkozóan, hogy minimális energiabefektetéssel miként lehet hölgycsalogatóvá és coollá varázsolni egy nagyvárosi férfi otthonát. A legénylakások azért is minősülnek lakberendezés szempontjából aranybányának, mert olyan asszociációkra adnak lehetőséget, amelyeket más miliőben nem biztos, hogy szerencsésnek tartanánk. Természetesen más funkciók és megoldások szükségesek, ha a tulajdonos a lakást pihenésre tartja fenn és mást, ha a miliő rendszeresen partihelyként szolgál.

Quick-win tippek kényelmeseknek (és kísérletezőknek)!

No.1. Nagyon hatásos az eltérő stílusok kombinációja. Egy fémes hatású komód minimál vonalvezetésű lámpával és fekete-fehér képpel, vagy kézműves fa bútor industrial lámpával akár a lakás középpontja is lehet.

bbc2c3c903165f63878b12b0b0202757.jpg

No.2.: Egy olyan bútor, amelynek deklarált funkciója a kényelem, pl. bőr vagy bőrhatású, lábat feldobós pihenőszék vagy - fotel.

enhanced-buzz-19692-1386715977-6.jpg

No.3.: Hangszerek, sporteszközök mint dísztárgy.

b.jpg

No.4.: "Nagyfejű", nehéz lámpa.

44e6eb71f4856c827aa1fdaf3ed273e0.jpg


No.5.: Mixelt stílusú, nagy méretű képek.

3110138622adc478a32af8052da9a1e0.jpg


No.6. Átértékelt funkciók, pl. láda mint dohányzóasztal.

c.jpg
No.7. Meglepő poszterek, képek akár szűkös helyeken, előszobákban is. (Tehát közelről is látjuk, hogy mit ábrázolhat egészében a kép, akkor is, amikor nincs lehetőségünk hátrébb lépni.)

7f33f62529c25814c47adce63f9d9d45.jpg

 

Képek forrása: Pinterest

Exkluzivitást növelő tippek, mielőtt eladná a lakását 2.

2015. augusztus 21.

Sorozatunkban azt szeretnénk példákon keresztül megmutatni, hogy az általános paramétereken túl, miként tudjuk prezentálni az eladásra szánt lakás potenciális lehetőségeit a leendő tulajdonosnak, miként támogathatjuk őt a döntésében. Valójában nem a lakást fogja megvenni, azt fogja megvásárolni, hogy benne a lakás milyen hangulatot idéz elő. Előző alkalommal a virágokra láttunk példákat.

Értéknövelő quick-win 2: A fehér és a fekete, elszórva.

Talán észrevette, hogy a felső tízezer mindennapjaiba bepillantást engedő hollywoodi filmekben ritkán lát falra akasztott képeket. Azokat vagy kis szekrényre, illetve vízszintes polcokra vagy a földre helyezik el, és ezek a képek jellemzően valamilyen hétköznapi témát dolgoznak fel, pl. egy térképet, egy kávéscsészét vagy egy feliratot kézzel írt, romantikus tipográfiával, továbbá népszerűek a fekete-fehér "művészi hatású" fotók is. A képkeret fekete, ahogy a polc is fekete vagy fehér. Ezek a polcok szélesek, vastagok és maximum két-három van egymás felett.

Mi lehet még fekete?
Lámpabúrák, (esetleg szembetűnhetett, hogy a feketék általában drágábbak).
Egy fekete vagy fekete-fehér csíkos párna a sok színes között. 
Elegánsnak hat a fekete, padlóig érő függöny, ha lágy (!) anyagból varrták.
Egyetlen, lehetőleg keskeny fal, ami fekete és rajta egy fekete-fehér kép van felakasztva (egy olyan felirattal, ami egyébként magunktól sosem jutna az eszünkbe...), előtte pedig vagy asztal vagy ágy van, tehát valamilyen nagyobb kiterjedésű bútordarab.
Pénztárcabarát megoldás: fehér ajtókon fekete kilincsek. Azonnal hatnak.
Ambiciózusoknak érdemes invesztálni egy gyönyörű fekete ajtóba (vagy átfesteni a meglévőt). 

Anélkül, hogy belemennénk a minimál design historikus hátterébe, egy optikai tényezőt érdemes figyelembe vennünk: a fehér (és fekete) nem "magyarázkodik", nem akar sokat markolni, nem célja a lenyűgözés, nem pakol ki, nem villog, és ez növeli meg az értékét. 


9dbd7526354e3b6f09c86c7d5d13fdea.jpg

281b129deafbd9d8d0c01587297bd075.jpg


2_1.jpg

5_2.jpg

4_2_1.jpg

51c03eb8e57357da2a74ad39191d63cd.jpg

7_2.jpg

8_1.jpg

d54e83d22aedecf92cc0b9776448f263.jpg

Képek forrása: Pinterest

 

Exkluzivitást növelő tippek, mielőtt eladná a lakását 1.

2015. augusztus 12.

Vannak, akik legyintenek, amikor arról van szó, milyen „praktikákat” vessünk be annak érdekében, hogy minél hamarabb túladjunk egy épületen, lakáson, házon. Minek a sok apró befektetés, a plusz kedvesség, a vendéglátás? „Tetszik-nem tetszik, megveszi-nem veszi meg”. Mi örülnénk, ha így bánnának velünk? Biztosan nem. El nem hanyagolható tényező, hogy a szemünknek hiszünk. Amikor egy házat nézünk meg, az ott lakót is. Lényegében az ő múltjából részesülünk azáltal, hogy megvásároljuk a házát, lakását.

Sorozatunkban azt szeretnénk példákon keresztül megmutatni, hogy az általános paramétereken túl, miként tudjuk prezentálni az eladásra szánt lakás potenciális lehetőségeit a leendő tulajdonosnak, miként támogathatjuk őt a döntésében. Valójában nem a lakást fogja megvenni, azt fogja megvásárolni, hogy benne a lakás milyen hangulatot idéz elő.

Értéknövelő quick-win 1: Virág, virág, virág!

A varázslat már a bejárati ajtó kilincsénél elkezdődhet, mikor a kedves potenciális vásárló belép a lakásba, mégis, ami leginkább szívhez tud szólni, az nem csak a nappaliban, de fürdőben is elhelyezett virág. 

A funkcionalitás az eladás során azt jelenti, hogy ez meg ez erre is és arra is „alkalmas, használható”. Adjunk lehetőséget a továbbgondolásra, és erre kiválóan alkalmas a virágok által nyújtott hangulat.

00718597fad056bd2c6d5f4a5014f3f8.jpg

21026fb9979bf102e69aeae112140e36.jpg

288d867cdde5c28f4e2dee37786fa0d3.jpg

 

48793c15c1e269e4cfd1b8d41513c495.jpg

7a16c8116f453b53e86f46b6319b268b.jpg

3ebd91362b1fa368fbfb9156e1eb1428_1.jpg

Képek forrása: Pinterest

Kardinális kérdések gépjármű dekoráció kapcsán

2015. július 17.

Népszerű promóciós eszköz a gépjármű dekoráció, amely hatékony megoldása lehet a márkánk erősítésének. A tervezésnek viszont a grafikusok általában kellő adag türelemmel tudnak csak nekiállni, mert számtalan technikai követelménynek kell megfelelni az ügyfelek igényein túl. Az alábbi bejegyzéssel az ő és a klienseik közös munkáját kívánom megkönnyíteni. :)

illu.jpg

Ha az ügyfél még nem döntött, potenciális érvek az általános promóciós értéken túl, miért érdemes gépjármű dekorációt választani:

  • Egyedivé teheti a gépjárművét az új „öltözékkel”.
  • Eltávolítható, módosítható.
  • Mozog és reklámoz. :)
  • Érdemes elosztanunk a költséget arra az intervallumra, amelyre a garancia szól és havi bontásban kiszámolnunk, mennyibe fog kerülni a havi gépjármű marketing.
  • Leírható költség.

Mire ügyeljünk a designnál?

  • Mi a cél? Mi az ügyfél elvárása? Ténylegesen támogatja az ügyfelet az, amit kér?
  • A gépjármű mindkét oldalára ugyanazt a designt szánjuk? (Nem célszerű, nem kifizetődő.)
  • Hol van illesztés? Például oda nem javasolt kiemelt design elemet tennünk, pl. logót.
  • Hol van mélyedés? Van a mélyedésnek íve? Fontos, hogy ha íve van, szánunk oda valami lényegeset? Miért pont oda? Mi a sugara az ívnek?
  • Messziről és közelről mit „kéne” látnunk? Követési távolságból mi olvasható és mi nem?
  • A gépjárműnek sebessége van, ezért a design súlya jellemzően a gépjármű hátsó harmadában összpontosul. A sebesség miatt használunk dinamikus íveket is, amelyek ezt az érzetet fokozzák a külső szemlélő számára.

Hol vannak a „banánhéjak” a grafikus és az ügyfél számára?

  • Az ambícióban. :) Rengeteg apró elem nem fog érvényesülni, kivéve, ha az elemek emberi szemmel 1-2 másodperc alatt kivehető és értelmezhető összefüggő formává rendeződnek.
  • Az ideális design vektoros (ai, eps, PDF). Amennyiben Photoshoppos megoldásra kényszerülünk, (mert az ügyfél ragaszkodik hozzá), úgy számolnunk kell 1-2 gigányi file-okkal, amelyekre egy nyomda és kivitelező sem fog őszinte mosollyal reagálni.
  • Az életünket jelentősen megkönnyíthetjük, hogy megvásároljuk az adott gépjármű típusának megfelelő vektorgrafikus file-t, így kiküszöbölhetjük a manuális mérés (emberi) hibáinak előfordulását. Könnyebben tudjuk prezentálni is a látványtervet.
  • A mérés felelőssége pénzben mérhető az ügyfél számára.
  • Ügyfélként olyan konstrukciót ne fogadjunk el, amely nem tartalmaz részletes garanciát.
  • Ha összekeverjük a gépjármű fóliázást a gépjármű dekorral. Az előbbi inkább nyújt védelmet a karosszéria kapcsán a kellemetlen vagy olykor durva sérülésektől (pl. macska-tappancs, levelek elszíneződése, sár, kavics, gallyak, jégeső). Ebben az esetben nem csak dekorációs célról van szó, a feladat releváns fóliát kíván meg.

 Hogyan állunk neki a tervezésnek, majd kivitelezésnek? Röviden, az ügyféllel egyetértésben:

  • Személyesen (!) tekintjük meg a gépjárművet. :) Kiderül a márka, típus, méret, szín, tulajdonságok, esetleges hibák.
  • Lemérjük, és több szögből lefotózzuk.
  • Elkészítjük a designt vektoros formában és azt a gépjármű fotójára helyezve, majd 3D látványtervként is prezentáljuk, a véglegesnek tekintett designt az ügyfél írásban jóváhagyja. Véglegesítjük a nyomdakész file-okat. A kivitelezőnek úgy adjuk át az anyagot, mintha a saját autónkról lenne szó.
  • Kiválasztjuk a célnak megfelelő fóliát. (Többféle van.) A tervek nyomtatásra kerülnek.
  • Apróbb, kiálló részeket átmenetileg eltávolítjuk, ha van lehetőség rá. (Nem minden kivitelező szokta.)
  • Megtisztítjuk és zsírtalanítjuk a gépjárművet, mert homogén felületre van szükség. A homogenitás fontosságát nem lehet eléggé kiemelni, szignifikánsan befolyásolja a garanciában foglaltakat.
  • Fóliázás: illesztéseknél is precízen eldolgozzuk (ez idő).
  • Ellenőrizzük.
  • Ügyfél mosolyának begyűjtése.
  • 1-2 hét múlva ismét ellenőrzés, miután a gépjármű forgalomban is haladt, és míg kellően ráfeszül a karosszériára (addig tulajdonképpen likvidnek tekinthető).
  • 4 hét alatt ki fog derülni az összes látens hiba. A korrekt, ügyfél felé történő kommunikáció arra is kiterjed, hogy a megrendelést megelőzően tájékoztatjuk őt arról, mire és mire nem terjed ki a garancia. Hozott anyagra dolgozunk és nem mindegy, milyenre.

Milyen gépjárműre NEM célszerű fóliát illeszteni?

  • Korrodáltra.
  • Sérültre.
  • Amelyen már eleve fólia van.
  • (Műanyag elemekre.)

Mennyibe kerül?

  • Attól függ, hogy a fólia az autó mekkora felületére kerül (felirat, logó, netán full 3D?),
  • és milyen fóliát választunk hozzá. (A fólia jár egy bizonyos „élettartammal” és a későbbi tisztítást is befolyásolja, amelyet megfelelő távolságból ejtünk meg.)
  • Ha az ügyfél azt szeretné, hogy 4-5 évig tartós legyen a fólia, a minőségnek ára lesz. Rendszeresek azok az igények is, amikor nem ilyen intervallumra van szükség a gépjármű dekor kapcsán.

 :)

LinkedIn

Esküvői meghívó - fára

2015. június 11.

A nyári szezon egyik kiemelt témaköre az esküvői meghívó, amely egy nehéz műfaj a szubjektív jelleg és a megkerülhetetlen kísérletezés miatt. Természetes, hogy a menyasszony és a vőlegény sokszor módosítanak, hiszen mindent tökéletesen szeretnének.

earthy-wood-handwriting-wedding-invitation-akimbo-suite.jpg

Szerencsére a párok nem elégednek meg azzal, hogy instant webshopos megoldásokat válasszanak, tapasztalataink szerint technikailag és anyag szempontjából is egyre inkább konkrét elképzelésük van.

Minap egy olyan igény "talált meg minket", hogy a házasulandó pár skicces stílusúra alakított fotóját kérték megjeleníteni 4 mm vastag falapon. A fa természetesen máshogy vezeti a festéket, mint a papír vagy a vászon. A megfelelő technikának, pl. UV nyomtatásnak köszönhetően - ami ma még elég ritka, hogy egy UV gép tud fehéret nyomtatni, ezért ezt csak néhány UV gép tudja :) - azonban ugyanolyan egységes és szép nyomtatást lehet megvalósítani, mintha papírra történne. A feladat nehézsége abban állt, hogy a kép, amelyet nyomtatásra szántunk, fehér alapon barna skiccet ábrázolt. 

Ahhoz, hogy a fa ténylegesen tudjon érvényesülni, a fehér színnek szükséges "elfogynia" a nyomtatás során a kép széléig, tehát a végtermék nosztalgikus jelleget kap, mintha le lenne kaparva a kép széléről a festék, és romantikus, koptatott hatást kelt.

Technikailag ez úgy valósítható meg, és ritkán is alkalmazzuk, hogy a négy szín, a CMYK csatornák mellé egy ún. ötödik, Alpha csatornát szükséges létrehozni a fehér számára és azt "cirmosan" elmosni Photoshopban. (A gyakorlattal szemben nem Adobe Indesignban vagy Illustratorban készül.) A nyomtatás során a fehér festék elfogyását így lehet szabályozni.

Az alkotás - a pár magánéletét és személyiségi jogait tiszteletben tartva - nem publikus, de örömmel látjuk, hogy van igény a technikailag is egyedi megoldást igénylő esküvői meghívókra -  nem csak papíron.

Gyönyörű fa esküvői meghívót több website-on is lehet találni, akinek megjön esetleg a kedve hozzá. :) Példák: 

 Jó szándékú észrevételek:

  • mindig kérjünk mintát;
  • amikor méretben gondolkodunk, abban is gondolkodjunk, hogy miben adjuk át a meghívót (pl. borítékban?);
  • a meghívó exkluzív jellege miatt a tervezési és nyomdai ár magasabb szokott lenni a megszokottnál.

:) 

A kép forrása: http://ohsobeautifulpaper.com/